Τρεις αναγνωρισμένοι επαγγελματίες, με πολύχρονη εμπειρία και εξειδίκευση στον σχεδιασμό και την υλοποίηση ξενοδοχειακών χώρων, μιλούν στο Architect για τα κριτήρια και τις τάσεις που μπορούν να εξασφαλίσουν ένα μοναδικό και ανεπανάληπτο αποτέλεσμα.

Ο σχεδιασμός και η κατασκευή ενός ξενοδοχείου δεν είναι κάτι εύκολο και αυτοματοποιημένο. Πρόκειται για έναν χώρο που οφείλει να πραγματοποιεί το όραμα του ιδιοκτήτη, αλλά και να συνυπολογίζει όλες τις πτυχές της διαμονής του επισκέπτη, τόσο τις απτές όσο και τις συναισθηματικές. Ο κύριος στόχος είναι καταφέρει ο αρχιτέκτονας να παραδώσει ένα έργο που να προσφέρει μοναδικές εμπειρίες και πρωτόγνωρα συναισθήματα στον επισκέπτη και στον χρήση του ξενοδοχείου, με σεβασμό στο περιβάλλον και στην κουλτούρα του τοπίου.

Νίκη Ανδρεάδη, Nimand Architects

Η σημασία του story telling
Ο αρχιτέκτονας πλέον μελετά και σχεδιάζει έχοντας στο μυαλό του την ιστορία που θέλει να πει το ξενοδοχείο στους επισκέπτες του, μια έννοια που έχει γίνει γνωστή ως story telling και είναι άμεσα συνυφασμένη με την ταυτότητα του ξενοδοχείου και την ιδιαίτερη φυσιογνωμία του. Πώς λοιπόν ο σχεδιασμός εκφράζει και υλοποιεί το branding και storytelling του ξενοδοχείου;
Η Νίκη Ανδρεάδη, από το γραφείο Nimand Architects, σημειώνει: «O αρχιτεκτονικός σχεδιασμός είναι καθοριστικός στη διαμόρφωση του χαρακτήρα του ξενοδοχείου καθώς ιδανικά πρέπει να προκαλεί τον επισκέπτη σε έναν διάλογο με τις αισθητικές και λειτουργικές αρετές του. Η αντίληψη του χώρου πρέπει να γίνεται άμεσα και με απόλυτα φυσικό τρόπο. O χώρος οφείλει να τον υποδέχεται, να τον αγκαλιάζει αλλά και να τον ηρεμεί, μετατρέποντάς τον από επισκέπτη σε φιλοξενούμενο με τους πιο οικείους προς αυτόν όρους. Η επικοινωνία είναι το κλειδί. Το κατάλληλο και σωστό design εκφράζει την αντίληψη των αναγκών του φιλοξενούμενου και παράλληλα υποστηρίζει όλες τις λειτουργίες που του προσφέρει με έξυπνο τρόπο. Στόχος της αρχιτεκτονικής πρότασης για κάθε ξενοδοχείο είναι ένα σωστά σχεδιασμένο και ολοκληρωμένο οργανικά σύνολο, με πολλές αναγνώσεις που εκφράζει το branding και ικανοποιεί τις απαιτήσεις – επιθυμίες του ιδιοκτήτη. Όλοι οι αρχιτεκτονικοί χειρισμοί αντικατοπτρίζουν τις σύγχρονες τάσεις σύνθεσης και σχεδιασμού διατηρώντας τη σύνδεση με το χαρακτήρα του ξενοδοχείου μέσα από τα συναισθήματα που δημιουργεί, διεγείροντας τις αισθήσεις».

Ο Στάμος Χονδροδήμος, από το γραφείο Interior Design Laboratorium, επισημαίνει: «Το branding ενός ξενοδοχείου αποτελεί ένα πολύ σημαντικό εφόδιο στα χέρια του σχεδιαστή, ιδιαίτερα κατά τα πρώτα στάδια της μελέτης του. Στη συνέχεια δημιουργείται το design concept όπου οφείλει να είναι απόλυτα επηρεασμένο από το branding. Μέσα από αυτό μεταφράζεται η φιλοσοφία του branding  σε χώρο, ορίζοντας  την κατεύθυνση του σχεδιασμού και τις επιλογές όλων των στοιχείων της μελέτης, με σκοπό την απόδοση μιας μοναδικής αισθητικής ταυτότητας. Η επιλογή των υλικών και των γραμμών σχεδίασης δημιουργούν συγκεκριμένες αναφορές, οι οποίες προκύπτουν από την αίσθηση των υλικών, των συνδυασμών τους αλλά και όχι μόνο. Όλα τα παραπάνω, μαζί με το αρχικό branding, συναποτελούν τη βάση για το τελικό storytelling του ξενοδοχείου το οποίο έχει σκοπό  να δώσει μια ξεχωριστή εμπειρία κατοίκισης στον επισκέπτη».

Η Βάσια Στυλιανίδη, εκ μέρους του 3SK Stylianidis Architects, υποστηρίζει: «Όλοι έχουν να πουν κάποια ιστορία, είτε είναι αντικείμενα, έργα τέχνης, πόλεις ή κτίρια.

Ο δημιουργός λοιπόν κάθε έργου αναλαμβάνει να διηγηθεί την ιστορία, είτε μέσα από τα υλικά που χρησιμοποιεί, το σχήμα ή την αναφορά στην ιστορία και τον τόπο. Κατά τον σχεδιασμό έχοντας κατά νου και μια ιστορία – ένα concept (architectural narrative) βοηθάει στο να υπάρχει μια κοινή γραμμή για το επιθυμητό αποτέλεσμα, είναι ένα κίνητρο το οποίο μας υπενθυμίζει γιατί κάνουμε κάτι και κυρίως δουλεύει ως παράγοντας για να υπάρξει αισθητική αρμονία σε όλους τους χώρους του κτιρίου. Έτσι ο πελάτης διαβάζει ή αισθάνεται τα στοιχεία μέσα από τον σχεδιασμό, μέσα από τα οποία ενδυναμώνεται το branding και story telling του κάθε ξενοδοχείου».

Στάμος Χονδροδήμος, Interior Design Laboratorium

Το περιβάλλον και τα υλικά
Ένας άλλος σημαντικός πυλώνας του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού ενός ξενοδοχείου είναι η διασύνδεση του design με την τοποθεσία, τα ντόπια υλικά αλλά και τις παραδοσιακές τεχνικές του τόπου στον οποίο θα κατασκευαστεί.

Ο κ. Χονδροδήμος επ’ αυτού πιστεύει πως «για το Interior Design Laboratorium η τοποθεσία του κάθε έργου είναι ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία που λαμβάνετε υπόψιν για τον σχεδιασμό. Επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό το design concept και κατά συνέπεια την επιλογή των υλικών, μιας που μέρος της φιλοσοφίας μας είναι η εναρμόνιση του έργου με το τοπίο και η αποφυγή στοιχείων που κάνουν το έργο ξένο σε αυτό. Το τοπικά υλικά βοηθάνε στην επίτευξη αυτού του στόχου και κάνουν την αρχιτεκτονική να ‘‘μαλακώσει’’ και να πατήσει καλύτερα πάνω στην τοπική γη. Θεωρούμε πως ιδιαίτερα το άμεσο περιβάλλον με το οποίο συνορεύει το κάθε έργο πρέπει να ληφθεί έντονα υπόψιν στον σχεδιασμό. Με την προσθήκη στοιχείων του στο έργο επιτυγχάνεται μια φυσική συνέχεια στην σχέση τοπίου-αρχιτεκτονικής. Αντίστοιχα οι ντόπιες τεχνικές δίνουν στον χώρο στοιχεία εντοποιότητας και αναδεικνύουν τις πιο αληθινές πλευρές του κάθε τόπου και της παράδοσής του».

Η κυρία Στυλιανίδη, από την πλευρά της, τονίζει την εναρμόνιση του design με την ντόπια παράδοση και δηλώνει: «Υπάρχουν αρκετά παραδείγματα του γραφείου μας (Blue Palace a Luxury Collection Resort & Spa, Daios Cove Luxury Resort & Villas, Village Heights Resort, Ionian Blue Hotel) τα οποία έχουν αναδείξει πως ο σωστός σχεδιασμός πραγματικά βοηθάει μια ξενοδοχειακή μονάδα να δέσει με το περιβάλλον που βρίσκεται. Όταν το αρχιτεκτονικό λεξιλόγιο που χρησιμοποιείται βασίζεται σε τοπικές τυπολογίες και δανείζεται τοπικά στοιχεία από το άμεσο περιβάλλον, τότε το έργο εναρμονίζεται σε αυτό.

Όταν για παράδειγμα έχουμε έγχρωμο επίχρισμα παραδοσιακής οικοδομής, τοίχους από ντόπια λιθοδομή, φυτεμένα δώματα, πέτρινα μονοπάτια, δηλαδή υλικά που οικοδομούν ένα αδρό περιβάλλον, όλα αυτά μαζί συνθέτουν ένα σύνολο που αν ίσως δεν ικανοποιεί όλους αισθητικά δεν ενοχλεί οπτικά και δεν προκαλεί».

Για την κυρία Ανδρεάδη, δεν μπορεί να υπάρχει σχεδιασμός χωρίς να συνυπολογίζει και να σέβεται την παράδοση του τόπου. «Κάθε αρχιτεκτονική επέμβαση προϋποθέτει την επέμβαση στο φυσικό τοπίο. Σκεφτόμαστε πάντα το αποτύπωμα των κτιρίων, των υλικών  που χρησιμοποιούνται και των τεχνολογιών που εφαρμόζονται, σε βάθος χρόνου. Είναι ευθύνη του αρχιτέκτονα, τα έργα του να έχουν νόημα για τον τόπο τους και τους χρήστες τους. Να μη ξεχνάμε ότι η επιθυμία του αρχιτέκτονα είναι να “ακουμπάει” πάντα στο δίκαιο του τόπου. Είναι σημαντικό οι άνθρωποι να ξέρουν από πού προέρχονται τα πράγματα που φτιάχτηκαν και ποιος τα έφτιαξε.

Οι ιστορίες που λέμε για τη δουλειά μας έχουν τεράστια επίδραση στο πώς τη νιώθουν οι άνθρωποι, τι καταλαβαίνουν γι’ αυτήν, πώς τους επηρεάζει και πόσο την εκτιμούν. Πιστεύω στην ευφυία της αρχικής ιδέας, αυτής που μετασχηματίζεται μέσα από τη διαδικασία του σχεδιασμού οργανώνοντας το κτίριο σε ένα σύνολο χώρων και λειτουργιών μέσω της επιλογής των υλικών, της διαχείρισης του φωτισμού και της ένταξης στο τοπίο. Η αρχιτεκτονική είναι και πρέπει να είναι πάντοτε συνδεδεμένη με το “πνεύμα” του τόπου», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Βάσια Στυλιανίδη, 3SK Stylianidis Architects

Οι σωστές συνεργασίες φέρνουν το σωστό αποτέλεσμα
Σε όλη αυτήν όμως τη διαδικασία σύλληψης της ιδέας, της μελέτης-σχεδιασμού και στην υλοποίηση του ξενοδοχειακού έργου, ο αρχιτέκτονας δεν είναι μόνος. Η συνεργασία με καταρτισμένους και έμπειρους μηχανικούς και τεχνίτες είναι θεμελιώδης για να επιτευχθεί ένα άρτιο αποτέλεσμα που να εκπληρώνει τους στόχους που έχει θέσει η αρχιτεκτονική ομάδα.

Για την κυρία Στυλιανίδη, η εκπαίδευση ενδυναμώνει την ομαδικότητα και εξασφαλίζει την παραγωγικότητα. «Ως αρχιτεκτονική ομάδα είναι σημαντικό ο ένας να συμπληρώνει τον άλλον. Πιστεύουμε στην ομαδική εργασία και θέλουμε να έχουμε ευχαριστημένο προσωπικό. Πλέον η εκπαίδευση/ενημέρωση του προσωπικού είναι αναγκαία ανά διαστήματα καθώς έτσι ενισχύεται η παραγωγικότητα και τα standards της δουλειάς. Είναι απαραίτητη η ενημέρωση σε προγράμματα ή εκμάθηση νέων και ειδικότερα το τελευταίο διάστημα που διανύουμε, όπου η τεχνολογία αλλάζει συνεχώς, ο ανταγωνισμός μεγαλώνει και οι απαιτήσεις του πελάτη αυξάνονται», όπως δηλώνει.

Το σωστό αποτέλεσμα και κυρίως οι λεπτομέρειές του αποδεικνύουν στην πράξη τόσο την ικανότητα του σχεδιαστή όσο και την τεχνική κατάρτιση του συνεργαζόμενου προσωπικού, σύμφωνα με την κυρία Ανδρεάδη. «Η άρτια προσέγγιση της μελέτης, η οποία λαμβάνει πάντοτε υπόψιν της τις κατασκευαστικές λεπτομέρειες της σύνθεσης, επιτρέπει την υλοποίηση του έργου με ελεγχόμενη την ποιότητα. Η καλή κατασκευή και η ακριβής εφαρμογή των μελετών παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα του έργου. Στις λεπτομέρειες και στο καλό φινίρισμα των τελειωμάτων κρίνεται ο σωστός μελετητής και επιβλέπων του έργου.

Στα έργα που έχουμε υλοποιήσει συνεργαστήκαμε με ομάδες έμπειρων μηχανικών, με γνώση των αναγκών που θέτουν οι σύγχρονες  μελέτες υψηλών απαιτήσεων. Οι απαιτήσεις της υλοποίησης ήταν τόσο υψηλές που δεν θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν εάν δεν υπήρχε από την πλευρά των κατασκευαστών έναν αξιόμαχο και υψηλά καταρτισμένο προσωπικό. Τα έργα υψηλών προδιαγραφών στηρίζονται στη στενή συνεργασία έμπειρων μηχανικών εργοταξίου, με το εξειδικευμένο προσωπικό που απαιτείται για κάθε ειδική εργασία. Η γνώση του αντικειμένου και η ακρίβεια της εφαρμογής καθορίζουν και την ποιότητα του τελικού αποτελέσματος.

Ο βαθμός εκπαίδευσης του προσωπικού στις σύγχρονες τεχνικές εφαρμογής που απαιτούν σε βάθος γνώση των προβλημάτων και των αναγκών των έργων, έχει βελτιωθεί σημαντικά. Σε αυτό έχουν συμβάλει και οι εταιρείες παραγωγής δομικών υλικών και προϊόντων, που εκπαιδεύουν και προωθούν την έννοια της πιστοποίησης του προσωπικού εφαρμογής».

Για τον κ. Χονδροδήμο μια σύνθεση εξειδικευμένων τεχνιτών σε σύγχρονες μεθόδους και τεχνιτών με πολύχρονη εμπειρία σε παραδοσιακές μεθόδους είναι πολλές φορές απαραίτητη για την υλοποίηση του σχεδιασμού. «Με αυτό τον τρόπο το έργο θα μπορεί να ακολουθεί τις σύγχρονες απαιτήσεις σχεδιασμού, αλλά ταυτόχρονα θα μπορεί να αποδώσει την παραδοσιακή τεχνογνωσία στην καλύτερη εικόνα της μέσα πάντα από ουσιαστική συνεργασία», υπογραμμίζει.