Είναι δυνατόν σε ένα κτίριο του 21ου αιώνα να έχουν τη θέση τους η μοναστηριακή αρχιτεκτονική του Βυζαντίου ταυτόχρονα με τον σύγχρονο πολυτελή μινιμαλισμό; Κι όμως, αυτό μπορεί να συμβεί και το πεντάστερο ξενοδοχείο «MonAsty Autograph Collection» του Marriott International είναι η καλύτερη απόδειξη. Το αρχιτεκτονικό γραφείο Not A Number Architects του Ερμή Αδαμαντίδη και της Δομινίκης Δαδάτση, που επιμελήθηκε το interior design του ξενοδοχείου, άντλησε έμπνευση από τη βαριά κοσμοπολίτικη κληρονομιά της συμπρωτεύουσας, συνδυάζοντας παραδοσιακά ρετρό στοιχεία με την πιο σύγχρονη και κομψή έκφανση του μοναστηριακού σχεδιασμού.

Εκεί που η εντοπιότητα συναντά την πολυτέλεια
Μπαίνοντας στη Θεσσαλονίκη το ’45, αργά το βράδυ της Μ. Πέμπτης είχε τελειώσει η λειτουργία και οι εκκλησίες άδειες, φωτισμένες ηχούσαν πένθιμα. Περπατούσα μόνος και θαμπωμένος – είπα από μέσα μου: ‘‘Θεέ μου, πόση αμαρτία πρέπει να περιέχει αυτή η πόλη για να ‘χει τόσες εκκλησίες’’.
«Η πρώτη αυτή εντύπωση του Μάνου Χατζιδάκι για τη Θεσσαλονίκη, ο οποίος έμελλε να γίνει «φανατικός λάτρης της πόλης και των αφανών κατοίκων της, ήταν μια από τις βασικές αναφορές μας για να δομήσουμε μια μοναδική χωρική αφήγηση και εμπειρία για τον επισκέπτη στον εσωτερικό του ξενοδοχείου MonAsty», εξηγεί στο Architect η αρχιτέκτων Δομινίκη Δαδάτση, συμπληρώνοντας: Όπως για κάθε Autograph Collection ανά την υφήλιο έτσι και για το πρώτο ξενοδοχείο πέντε αστέρων στην καρδιά του ιστορικού κέντρου της πόλης, η Marriott International αναζήτησε ένα σχεδιαστικό concept και ταυτότητα που να συνδυάζει την εντοπιότητα με το πολυτελές brand.

Design βάσει υλικότητας και πνευματικότητας
Αναλύοντας περαιτέρω τον σχεδιασμό των εσωτερικών χώρων του «MonAsty», η κυρία Δαδάτση περιγράφει τη βυζαντινή κληρονομιά της πόλης ως πηγή έμπνευσης του design, «η οποία παραμένει εμφανής κυρίως στους ναούς της και εκφράζεται είτε μέσα από την υλικότητα όπως η ιδιαίτερη χρήση πέτρας, τούβλου, ξύλου και μαρμάρου είτε μέσα από μια πνευματικότητα που πηγάζει από τη λιτή και αυστηρή χρήση του φωτός και των χρωμάτων».

Κομβικό ρόλο στο interior design του ξενοδοχείου διαδραμάτισε η ύπαρξη ενός γειτονικού μοναστηριού, η ιστορία του οποίου ανάγεται στο βυζαντινό παρελθόν. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η ίδια, «αφορμή για τη βυζαντινή, μοναστηριακή προσέγγιση στον εσωτερικό σχεδιασμό του ξενοδοχείου των 100 δωματίων στάθηκε και το γεγονός ότι γειτνιάζει με το μοναδικό ενεργό μοναστήρι στο κέντρο της πόλης, αυτό της Αγίας Θεοδώρας, το οποίο πήρε τη θέση ενός βυζαντινού μοναστηριού που κάηκε στην μεγάλη πυρκαγιά του 1917».

Ένα «καταφύγιο» στην καρδιά της πόλης
Η χωρική αφήγηση των κοινόχρηστων χώρων και των δωματίων συνδέουν τη μοναστηριακή ατμόσφαιρα με τη σύγχρονη λειτουργία ενός ξενοδοχείου δημιουργώντας ένα «καταφύγιο» μέσα στην πολύβουη πόλη που απευθύνεται τόσο στους επισκέπτες όσο και στους κατοίκους της. Στην κεντρική είσοδο του ξενοδοχείου ξεχωρίζει η βυζαντινή πλέξη του πέτρινου δαπέδου, η οποία ενοποιεί το μέσα με το έξω, κάνοντας τον χώρο του μπαρ να θυμίζει στοά.

Καθαρές και λιτές φόρμες, με αναφορές στην μοναστηριακή αρχιτεκτονική, όπως καμάρες και κόγχες, καθώς και υλικότητες που εξυμνούν το craftsmanship όπως δέρμα, πλεκτή ψάθα, τούβλο, ξύλο και επαλειφόμενα κονιάματα, κοσμούν διάφορα σημεία της ρεσεψιόν, του λόμπι και του εστιατορίου. «Αυτή η ‘’multisensory’’ σχεδιαστική πορεία συνεχίζει και έξω στον κήπο, όπου ένας συνδυασμός φύτευσης και υδάτινου στοιχείου απομονώνει ακόμη περισσότερο τον επισκέπτη από τον θόρυβο της πόλης δημιουργώντας μία ατμόσφαιρα περισυλλογής και χαλάρωσης», τονίζει η αρχιτέκτων. Ο ανοιχτός διάλογος του «MonAsty» με την ιστορία της πόλης και τις μοναστηριακές επιρροές ολοκληρώνεται στους ιδιωτικούς χώρους των δωματίων με γήινους, μονοχρωματικούς τόνους, ειδικά σχεδιασμένα έπιπλα, πινελιές αυτοκρατορικού πράσινου στις σουίτες και ξύλινες λεπτομέρειες.

Partners in Charge: Δομινίκη Δαδάτση, Ερμής Αδαμαντίδης
Project Architect: Δανάη Παπουτσή
Project Team: Φωτεινή Γεωργακοπούλου, Ελένη Παυλίδου, Κωνσταντίνα Καραλάιου, Αιμιλία Σόκρη, Ιωάννης Ρέτσιος, Θέμης Νάνας, Ιωάννης Αντωνιάδης, Mathilde Canet, Wissal Ouahi, Δημήτρης Μουταφίδης, Γιώργος Φούντος
Project Management & Concept Room Design Adaptation: Βάγια Χαριζοπούλου / D2C2 Architects
Architectural Lighting: Eleftheria Deko & Associates
Branding & Graphic Design: Campaign Works
Graphic Design: Trebanal
Bespoke Artworks: Fikos
Landscaping: Vita Verde
Θερμομόνωση, ηχομόνωση, πυροπροστασία: Fibran S.A.