Κορυφαίοι αρχιτέκτονες παρουσιάζουν έργα αποκατάστασης σε ψηφιακό περιβάλλον, εξηγώντας μας τη χρήση της τεχνολογίας ΒΙΜ σε αυτά και αποκαλύπτοντάς μας τα ψηφιακά εργαλεία που χρησιμοποίησαν για την εξασφάλιση ενός υψηλού αισθητικού και λειτουργικού αποτελέσματος.
Mια όμορφη καλοκαιρινή ημέρα στη Βικτοριανή Αγγλία, ο ισχυρογνώμων Λόρδος Χένρυ Γουότον παρακολουθεί τον ευαίσθητο καλλιτέχνη Μπάζιλ Χόλγουορντ να ζωγραφίζει το πορτραίτο ενός σαγηνευτικού άντρα, του Ντόριαν Γκρέυ. Μαγεμένο από την ηδονιστική κοσμοθεωρία του Λόρδου Χένρυ, το νεαρό μοντέλο αρχίζει να πιστεύει ότι η ομορφιά ισοδυναμεί με τη μόνη πτυχή της ζωής που αξίζει να ακολουθήσει και έτσι εύχεται να γεράσει το πορτραίτο του, παρά ο ίδιος του ο εαυτός.
Αναμφισβήτητα, η θρυλική ιστορία του διάσημου συγγραφέα Όσκαρ Ουαιλντ συμβολίζει μέχρι και σήμερα το άπιαστο όνειρο της αιώνιας νεότητας. Αποτελεί, όμως, πράγματι, η άφθαρτη ομορφιά έναν ουτοπικό στόχο ή μήπως στον κόσμο του αρχιτεκτονικού κλάδου εξελίσσεται σε μια μάχη που διαρκώς κερδίζεται;
Γεγονός είναι ότι η νέα εποχή της αποκατάστασης κτιρίων δεν αρκείται στην απλή διατήρηση της αρχικής γοητείας τους, αλλά, παράλληλα, εστιάζει στην ενίσχυση της μακροζωίας τους και την τήρηση των σύγχρονων περιβαλλοντικών προτύπων. Οι παραδοσιακές μέθοδοι που δίνουν προτεραιότητα στη διατήρηση συνδυάζονται με τεχνολογίες αιχμής, προσφέροντας νέα επίπεδα αποτελεσματικότητας και βιωσιμότητας.
Η πολύτιμη συμβολή του BIM
«Η χρήση του ΒΙΜ προσφέρει στη διαχείριση της αποκατάστασης ιστορικών και διατηρητέων κτιρίων τη δυνατότητα εκπόνησης λεπτομερών μελετών, καθώς και την ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης, την αποτύπωση των υλικών και την καταγραφή των παθολογιών του κτιρίου» δηλώνει στο Architect ο Κώστας Γκάγκος, Interior Designer, ιδρυτής και CEO της Costas Gagos Architecture & Design.
Όπως μας εξηγεί, «μέσω του ΒΙΜ, διευκολύνεται η μοντελοποίηση του κτιρίου πριν την πραγματική κατασκευή, δίνοντας έμφαση σε διάφορους τομείς και ειδικότητες, όπως αρχιτέκτονες, μηχανικούς και μηχανολόγους».
«Η ψηφιακή μοντελοποίηση μέσω ΒΙΜ εισάγει τον κατασκευαστικό κλάδο στον ψηφιακό κόσμο, αξιοποιώντας στο μέγιστο τα διαθέσιμα δεδομένα και εργαλεία» αναφέρει.
«Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη μείωση του χρόνου σχεδιασμού και κατασκευής, κάτι που το ΒΙΜ υποστηρίζει αποτελεσματικά, ενώ παράλληλα προωθεί τις αρχές της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής» περιγράφει, σημειώνοντας πως πρόκειται για μια ψηφιακή διεργασία κατασκευής που συγκεντρώνει και διαχειρίζεται δεδομένα από όλα τα στάδια ενός αρχιτεκτονικού έργου, με πλήρη συντονισμό μεταξύ των διαφόρων ειδικοτήτων σε πραγματικό χρόνο.
«Η προσέγγιση αυτή μπορεί να εφαρμοστεί σε όλη τη διάρκεια ζωής του κτιρίου, δημιουργώντας ουσιαστικά ένα «ψηφιακό δίδυμο», δηλαδή μια διαχρονική ψηφιακή αναπαράσταση του έργου, διαθέσιμη ανά πάσα στιγμή για διαχείριση και συντήρηση αυτού» τονίζει ο Κώστας Γκάγκος.
ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΞΕΧΩΡΙΖΟΥΝ
Παρακάτω, διακεκριμένοι αρχιτέκτονες μας παρουσιάζουν έργα αποκατάστασης κτιρίων που φέρουν τη σφραγίδα τους, ενώ μιλούν για τη συμβολή των ψηφιακών εργαλείων στο υψηλό αισθητικό και λειτουργικό αποτέλεσμα.
Σχεδιασμός Ξενοδοχείου στη Ρόδο
Costas Gagos Architecture & Design
«H ομάδα της Costas Gagos Architecture & Design ανέλαβε τον σχεδιασμό ενός ξενοδοχείου στη Ρόδο με μεσαιωνικό χαρακτήρα, χρησιμοποιώντας προηγμένα ψηφιακά εργαλεία, για να επιτύχει ένα υψηλού επιπέδου αισθητικό και λειτουργικό αποτέλεσμα» δηλώνει στο Architect o Interior Designer, ιδρυτής και CEO της Costas Gagos Architecture & Design Κώστας Γκάγκος.
Όπως αναφέρει «η χρήση λογισμικών 3D αποτύπωσης και μοντελοποίησης μέσω του ΒΙΜ, επέτρεψε την ακριβή προσομοίωση του χώρου και τη λεπτομερή απεικόνιση υλικών και επιφανειών».
«Για την αποτύπωση του χώρου, χρησιμοποιήθηκε το εξειδικευμένο σύστημα Matterport, μια ακριβής τρισδιάστατη απεικόνιση χώρων, που επιτρέπει στους μελετητές να κατανοούν λεπτομερώς τις διαστάσεις και τα χαρακτηριστικά του κάθε χώρου και να διευκολύνονται στις λήψεις αποφάσεων» μας πληροφορεί, συμπληρώνοντας πως, παράλληλα, η ομάδα μελετητών μπόρεσε να αναλύσει ποικίλες παραλλαγές, εξασφαλίζοντας την πιο αρμονική λύση, κατάλληλη για τον διαθέσιμο χώρο.
«Πέρα από αυτά, χρησιμοποιήθηκαν προγράμματα προσομοίωσης φωτισμού και sun study & ενεργειακής αποδοτικότητας, τα οποία συνέβαλαν στη δημιουργία μιας λειτουργικής και ενεργειακά αποδοτικής ξενοδοχειακής μονάδας» περιγράφει, υπογραμμίζοντας πως αυτά τα ψηφιακά εργαλεία διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο στον βέλτιστο σχεδιασμό και την εξασφάλιση υψηλής ποιότητας στο τελικό αποτέλεσμα».
«Resculpted»: Εξοχική κατοικία στη Σέριφο
CHΩROS – Sifakis Architecture Studio
«Τo “Re-Sculpted” αφορά στην σχεδίαση μιας εξοχικής κατοικίας στο νησί της Σερίφου, με κύριο στοιχείο μια γλυπτή πρόσοψη ενός γεωλογικού ογκόλιθου» περιγράφει στο Architect η Μαριλένα Σηφάκη, Co-Founder, Co-Owner και Head Architect του CHΩROS – Sifakis Architecture Studio, Όπως αναφέρει «λόγω του έντονου ανάγλυφου του τοπίου, η μελέτη της κατοικίας συνοδεύτηκε και από τη μελέτη του περιβάλλοντα χώρου».
«To Resculpted αποτελεί ένα κτίριο γλυπτό, το οποίο παίρνει πνοή μέσα από ασύμμετρες, οργανικές φόρμες και δεν περιορίζεται στις συμβατικές ογκοπλαστικές μορφές» μας λέει, τονίζοντας πως το κτίριο αυτό δεν αποτελεί απλώς ένα χώρο διαβίωσης, αλλά λειτουργεί και ως έργο τέχνης, το οποίο αναβαθμίζει αισθητικά το περιβάλλον και την εμπειρία των κατοίκων του.
«Αρχικά εξετάσθηκε η σχέση του κτιρίου με το έδαφος και το ανάγλυφο των ογκόλιθων, ενώ στη συνέχεια προχωρήσαμε στην ένταξη της κατοικίας στο τοπίο και την τροποποίηση του σχεδιασμού μέσω της παράλληλης επεξεργασίας του τρισδιάστατου μοντέλου» δηλώνει η Μαριλένα Σηφάκη, υπογραμμίζοντας πως τα εργαλεία του ΒΙΜ βοήθησαν στη συνεργατικότητα όλων των ομάδων του έργου, προκειμένου να καταλήξουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα, διατηρώντας το αρχικό όραμα και συνδυάζοντας το με την αισθητική και τη λειτουργικότητα.
«Για την επεξεργασία των όψεων και την τελική διαμόρφωση των τμημάτων των ογκόλιθων, η ομάδα μελέτης χρειάστηκε να δημιουργήσει ένα τρισδιάστατο μοντέλο, με τη μέθοδο του Photoscanning, όπου δημιουργήθηκαν αναπτύγματα των όψεων των πέτρινων όγκων που βρέθηκαν στο έργο μέσω της διχοτόμησης αυτών και επανατοποθέτησής τους στις προσόψεις της κατοικίας» αποκαλύπτει.
«Επίσης, χρειάστηκε να πραγματοποιηθεί η χωρική ανάλυση του φυσικού εδάφους του οικοπέδου με τη χρήση του 3D Mapping και του ΒΙΜ μέσω της πλατφόρμας GIS» συνεχίζει.
«Περνώντας στη φάση της κατασκευής, διαπιστώσαμε ότι ο τρισδιάστατος σχεδιασμός μέσω της χρήσης του ΒΙΜ έδωσε τη δυνατότητα ενσωμάτωσης όλων των μελετών σε ένα κοινό μοντέλο, όπου αφορούσε από το σχεδιαστικό κομμάτι μέχρι τις μηχανολογικές εγκαταστάσεις και τα υλικά κατασκευής» περιγράφει η Μαριλένα Σηφάκη.
«Έτσι, ενισχύθηκε η βιωσιμότητα του έργου, καθώς έγινε ακριβής εκτίμηση των ποσοτήτων των υλικών και των απαραίτητων εργασιών των συνεργείων, ενώ όσον αφορά την βιοκλιματική σχεδίαση, αυτή συνδυάστηκε με την ελαχιστοποίηση των αποβλήτων και την ανακύκλωση των υλικών που βρέθηκαν κατά τη διαδικασία των εκσκαφών και μεταγενέστερα της επανάχρησης τους στο ίδιο το έργο» καταλήγει.
Ανασχεδιασμός του κήπου και των ταρατσόκηπων κτιρίου
C.F. Møller Architects
«Για τον ανασχεδιασμό του κήπου και των ταρατσόκηπων ενός προς αποκατάσταση διατηρητέου κτιρίου της δεκαετίας του 50 στην Στοκχόλμη μας μιλάει ο Βασίλειος Ράπτης, Αρχιτέκτονας και Αρχιτέκτονας Τοπίου Partner / Creative Director της LandmArch, ταξιδεύοντας πίσω στην εποχή που εργαζόταν ως αρχιτέκτονας τοπίου για τους C.F. Møller Architects.
Όπως σημειώνει «η πρόκληση στο έργο αυτό ήταν η διατήρηση των πολύτιμων αρχιτεκτονικών στοιχείων και η προσαρμογή σε σύγχρονα πρότυπα ασφαλείας και κατασκευής».
«Στον δικό μας τομέα η δυσκολία ήταν στο να ταιριάξουμε τον νέο σχεδιασμό του κήπου σε αυτά τα δεδομένα», αποκαλύπτει, περιγράφοντας πως «στο έργο υπήρχαν πλάκες οπλισμένου σκυροδέματος κατά μήκος του κτιρίου, που το συνέδεαν με τον υπάρχων βράχο και έτσι σχημάτιζαν τα θεμέλια στα οποία διαμορφωνόταν ο κήπος».
«Αυτές οι πλάκες χρειάζονταν ενίσχυση, με αποτέλεσμα τον διπλασιασμό του πάχους τους και ουσιαστικά την μετατόπιση του εδάφους τουλάχιστον 35εκ ψηλότερα» υπογραμμίζει, τονίζοντας πως «έπρεπε να συνδέσουμε το υπάρχον ύψος εισόδου στο κτίριο με τα νέα δεδομένα ύψους στον κήπο, εκπληρώνοντας, παράλληλα, σύγχρονους κανόνες προσβασιμότητας και απορροής υδάτων βροχής». «Όλες αυτές οι μετρήσεις γίνανε στο Revit» μας λέει.
«Η ίδια πρόκληση εμφανίστηκε στους ταρατσόκηπους, όταν η πλάκα έπρεπενα ενισχυθεί, με αποτέλεσμα να πρέπει να μειώσουμε στο ελάχιστο τα υλικά πρόσδεσης της επικάλυψης στην πλάκα, εκπληρώνοντας, όμως, την υδροπροστασία της και ελαχιστοποιώντας το βάρος που προσθέταμε στην ενισχυμένη πλάκα» σημειώνει.
Όπως αναφέρει «παράλληλα έπρεπε να αναδιαμορφωθούν τα παρτέρια και οι επιλογές φύτευσης, ώστε να συνεχίσουν την λειτουργία τους αλλά με νέα δεδομένα βάρους, επομένως μετρούσαμε τον όγκο χωμάτων και το τοπικό βάρος των φυτών, για να μην καταπονείται η πλάκα με περισσότερο από το ελάχιστο βάρος και να μπορεί να φιλοξενήσει κόσμο».
«Τα δεδομένα αυτά μας τα έδινε το Revit και στέλνονταν στους στατικούς για ανάλυση» μας ενημερώνει, τονίζοντας πως βοήθησε στον σχεδιασμό, τις αναλύσεις και την επίλυση προβλημάτων, δημιουργώντας πολλές λύσεις, συγκρίνοντας και επιλέγοντας την καλύτερη.
«Παράλληλα, κάναμε collision control meetings με τα μοντέλα των αρχιτεκτόνων και των στατικών μελετητών ερευνώντας σε τρισδιάστατη όψη και σε καίριες τομές τα σημεία όπου θα παρουσιάσει θραύση το υλικό επίστρωσης του κήπου λόγω της εγγύτητας με την πλάκα ενίσχυσης» δηλώνει, εξηγώντας μας πως σε αυτά τα σημεία έπρεπε να επέμβουνε με σήκωμα του εδάφους.
«Τα ψηφιακά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν ήταν το Revit ως κύριο πρόγραμμα BIM με την προσθήκη του Environment for Revit για περισσότερες επιλογές σχεδιασμού» αναφέρει, πληροφορώντας μας πως εκείνη την εποχή ήταν ενεργή η προσθήκη Enscape στο Revit με το οποίο κάνανε τρισδιάστατες απεικονίσεις και παρουσιάσεις στον πελάτη. «Η συνεργασία και ανταλλαγή αρχείων με τους μηχανικούς και κατασκευαστές έγινε σε ψηφιακό περιβάλλον Dalux και χρησιμοποιούσαμε το cloud της ACC (Autodesk Construction Cloud)» συμπληρώνει.
Αποκατάσταση του Angela Studios Paros
ΤΗΕ HIVE ARCHITECTS
«Στο έργο Angela Studios Paros, μέσω της BIM είχαμε τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε ένα ψηφιακό τρισδιάστατο μοντέλο του κτιρίου, το οποίο περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες για τις δομές, τα υλικά, και τα συστήματα του έργου» περιγράφουν οι αρχιτέκτονες της Hive Architects.
Όπως υπογραμμίζουν «η λεπτομερής ψηφιακή αποτύπωση διασφάλισε την ακριβή καταγραφή της υπάρχουσας κατάστασης του κτιρίου, συμπεριλαμβανομένης της καταγραφής των φθορών και των απαιτούμενων επισκευών».
«Επίσης, προσομοιώσαμε σενάρια αποκατάστασης για να εντοπίσουμε πιθανές βελτιώσεις στις σχεδιαστικές λύσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις απαιτήσεις διατήρησης και ταυτόχρονης αναβάθμισης του κτιρίου» συμπληρώνουν.
«Εντοπίστηκαν έγκαιρα αναντιστοιχίες, καθώς και σημεία που χρειάζονταν ειδική διαχείριση σε σχέση με τη δομοστατική μελέτη και τις μελέτες των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων, προ της έναρξης των εργασιών» μας ενημερώνουν, τονίζοντας πως έτσι διασφαλίστηκε η ομαλή εφαρμογή των μελετών χωρίς προβλήματα κατά την υλοποίηση.
«Είχαμε τη δυνατότητα ακριβούς προγραμματισμού των εργασιών και παρακολούθησης των υλικών, με στόχο τη μείωση καθυστερήσεων και επιπλέον εξόδων, κάτι που διευκόλυνε την επικοινωνία μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών (αρχιτέκτονες, μηχανικοί, εργολάβοι), διασφαλίζοντας ότι όλοι εργάζονται πάνω σε ένα ενιαίο σύνολο δεδομένων, με δυνατότητα να εστιάσει ανά πασά στιγμή η μελέτη, με εικόνα, σε ένα σημείο της κατασκευής» περιγράφει η αρχιτεκτονική ομάδα της THE HIVE ARCHITECTS.
Όπως υπογραμμίζεται «η επικοινωνία διευκολύνθηκε σημαντικά μέσα από τα διαφορετικά στάδια εμπλουτισμού του τρισδιάστατου μοντέλου, για να γίνει η μετάβαση από την κατασκευαστική αναπαράσταση, στις υφές και εν συνεχεία στην αναπαράστασή υλικών».
«Η δημιουργία του λεπτομερούς 3D μοντέλου του κτιρίου, ξεκίνησε με την κατασκευαστική δομή του κελύφους και των διαμορφώσεων του εξωτερικού, για να γίνει στη συνέχεια προσομοίωση των επιλεγμένων υλικών με αντίκτυπο στην αισθητική και λειτουργικότητα των χώρων» δηλώνουν οι αρχιτέκτονες της THE HIVE ARCHITECTS, επισημαίνοντας ότι αυτό υποστήριξε τη λήψη αποφάσεων για όλες τις επιλογές του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού και του interior, καθιστώντας άμεση και αποτελεσματική την επικοινωνία πάνω στα σχέδια και την ανατροφοδότηση από την πλευρά του πελάτη.
«Επιπλέον, η ενσωμάτωση στο μοντέλο των δεδομένων φυσικού και τεχνητού φωτισμού των εσωτερικών και του κτιρίου συνολικά συνέδραμε στην επίτευξη ενός σωστά φωτισμένου περιβάλλοντος, υψηλής αισθητικής και λειτουργικότητας» τονίζουν, προσθέτοντας πως «σε επίπεδο κατασκευής, οι ακριβείς προσμετρήσεις και υπολογισμοί με βάση το μοντέλο επέτρεψαν τη σύνταξη προϋπολογισμού και χρονοδιαγραμμάτων, με στόχο τον έλεγχο του κόστους και του χρόνου υλοποίησης».
«Συνολικά τα ψηφιακά εργαλεία ΒΙΜ αποτέλεσαν και για αυτό το έργο τη βάση για μία ολοκληρωμένη προσέγγιση στον σχεδιασμό, που επιτρέπει ευελιξία αλλά και ακρίβεια στην προσπάθεια για την επίτευξη του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος» καταλήγουν.