«Θα σχεδιάζουμε κτίρια που αντανακλούν τις εμπειρίες των χρηστών και θα εξισορροπούν τις ιδέες μας με τις προσδοκίες των πελατών μας», τονίζει ο Μιχάλης Μαυρολέων.

«Θα σχεδιάζουμε κτίρια που αντανακλούν τις εμπειρίες των χρηστών και θα εξισορροπούν τις ιδέες μας με τις προσδοκίες των πελατών μας», τονίζει ο Μιχάλης Μαυρολέων.
Γυρνά συχνά στο μυαλό μου η φράση του Α. Γκράμσι για το limbo μεταξύ παλαιού και νέου κόσμου και την «εποχή των τεράτων». Είμαστε άραγε στην εποχή των τεράτων; Έχοντας την τύχη να συνομιλώ με ανθρώπους από τον χώρο της αρχιτεκτονικής και των κατασκευών στην καθημερινότητά μου, θα πω ότι βλέπω νέες μορφές και νέες φόρμες να αναδύονται. Αλλά δεν τρομάζουν. Γιατί δεν είναι μορφές τεράτων, είναι μορφές δημιουργημάτων. Και είναι μορφές όχι από-κλειστικές αλλά μορφές που περικλείουν όλο και περισσότερα, όλο και περισσότερους. Είναι μορφές που δεν αποκλείουν αλλά αγκαλιάζουν, ανθρώπους, ιδέες και προσδοκίες.

Και να πώς σχεδιάζονται… από το πρώτο σημείο…

Η παγκόσμια εμπειρία της πανδημίας μάς έβαλε να κάνουμε rethinking για τον κόσμο (μας), να κάνουμε re-imagining και πλέον περνάμε στην… εφαρμογή: Πώς ανα-μορφώνουμε τον κόσμο που μας περιβάλλει; Το δομημένο περιβάλλον στο οποίο περνάμε τον περισσότερο χρόνο της ζωής μας.

Η επιρροή της πανδημίας είναι αναμφισβήτητα μεγάλη, σε όλα τα επαγγέλματα. Κυρίως στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε και κρίνουμε τα καθημερινά μας. Το ίδιο συμβαίνει και στην αρχιτεκτονική. Αναλύουμε, επαναπροσδιορίζουμε και προτείνουμε σχεδιαστικές λύσεις για κτίρια και χώρους που στεγάζουν ποικίλες λειτουργίες. Είτε αυτές συνυπάρχουν στο ίδιο κτίριο, είτε όχι. Η πανδημία μάς εγκλώβισε στα «μέσα» και στη διάρκειά της αναπολούσαμε τα «έξω». Έτσι τα μέσα και τα έξω αναθεωρήθηκαν. Η σχέση του «μέσα» με το «έξω» δεν επηρεάζεται μόνο από τις γεωγραφικές συντεταγμένες του κτιρίου αλλά και από τις εμπειρίες που αντλούμε βιώνοντας τα κτίρια. Η πανδημία επηρέασε και δημιούργησε «ρεύμα», εμπλοκής του «user experience» και του «user interface» από τα πρώτα μέχρι τα τελευταία στάδια του σχεδιασμού. Θα σχεδιάζουμε, λοιπόν, κτίρια και χώρους που αντανακλούν τις εμπειρίες των χρηστών και ταυτόχρονα θα εξισορροπούν τις ιδέες μας με τις προσδοκίες των πελατών μας.

Το «παραδοσιακό» γκρι κτίσμα πρέπει πια να έχει «πράσινες» επιδόσεις και, μάλιστα, σε όλο τον κύκλο ζωής του. Πώς εκπληρούνται οι στόχοι βιωσιμότητας και αειφορίας στα νέα κτίσματα ή την αναβάθμιση παλαιότερων; Τι απαιτήσεις έχει αυτό όχι μόνον σε υλικά αλλά και στον σχεδιασμό;

Όλοι μας έχουμε αυξανόμενη ευαισθησία για την εδραίωση του πράσινου χαρακτήρα του περιβάλλοντος, των μέσων και των κτιρίων που επιτυγχάνουν εξοικονόμηση ενέργειας. Ο βιοκλιματικός σχεδιασμός, η θερμική θωράκιση του κελύφους, ο υψηλός δείκτης ενεργειακής απόδοσης των Η/Μ εγκαταστάσεων, ή η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, είναι μερικές από τις εφαρμογές συστημάτων και τεχνολογιών στα νέα κτίρια. Ο σχεδιασμός πλέον δεν είναι υπόθεση μόνον του αρχιτέκτονα αλλά όλων των εμπλεκομένων μηχανικών στο έργο, όπως του στατικού, μηχανολόγου, ηλεκτρολόγου, μελετητή φωτισμού κ.ά., που ταυτόχρονα δίνουν τις γνώσεις της ειδικότητάς τους για ένα πραγματικά αειφόρο κτίριο. Ταυτόχρονα, ο χρήστης θα πρέπει να αγκαλιάσει και να υποστηρίξει το αποτέλεσμα, αλλά και το wellbeing. Όχι μόνο στα εγκαίνια λειτουργίας του, αλλά κυρίως στη συντήρησή του. Το μέλλον των κτιρίων θα περνά απαραίτητα από τη συνέργεια των ειδικοτήτων και χρηστών.

Γραφεία του μέλλοντος. καταστήματα του μέλλοντος. αεροδρόμια του μέλλοντος. Πώς θα είναι αυτοί οι χώροι -όπου συγκεντρώνεται μεγάλος αριθμός ανθρώπων- στη νέα εποχή;

Η τεχνολογία θα παίξει τον πιο σημαντικό ρόλο σε αυτήν τη μετάβαση. Η τεχνολογία μειώνει συνεχώς τους χρόνους απασχόλησής μας, και αναπτύσσεται για να επιτρέψει περισσότερο προσωπικό χρόνο. Οι αποφάσεις μας σήμερα οδηγούνται ασυνείδητα σε επιλογές με τον πιο μικρό χρόνο ενασχόλησης. Γι’ αυτό και η τηλεργασία, το «hybrid model», τα Virtual Shops, Pilot shops and e-shops θα πάρουν σημαντική θέση στην κατανάλωση και στον χρόνο που θα αφιερώνουμε για αυτές τις συνήθειες-ανάγκες. Τα αεροδρόμια του μέλλοντος ήδη έχουν μετατραπεί σε εμπορικά megamalls αφού ο χρόνος είτε ταξιδεύοντας είτε αναμένοντας την επόμενη πτήση είναι αρκετός για να εισπράξει ο ταξιδιώτης τα θετικά της ψυχολογίας της κατανάλωσης. Η τεχνολογία εισχωρεί συνεχώς από το e-check in, από την παραγγελία με εφαρμογές κινητού, το snack και το ποτό, τον καφέ πριν από το gate, μέχρι και την προπαραγγελία προϊόντων στο Duty Free. Στην εποχή που έρχεται θα δούμε την τεχνολογία να κερδίζει, με μεγάλη ταχύτητα, έδαφος στην εργασία, στο retail αλλά και στις αεροπορικές μας μετακινήσεις. Και ο ρόλος του αρχιτέκτονα είναι να προσαρμόζει τον σχεδιασμό των κτιρίων και χώρων στις νέες αυτές συνθήκες.

Στα projects που υπογράφει η Α&Μ βλέπουμε μια σειρά χώρων που «μιλούν» εύγλωττα για το συνολικό brand κάθε επιχείρησης και τα values της. Με ποιες επιλογές κάνετε κάθε χώρο να αποκαλύπτει την εταιρική ταυτότητα;

Σήμερα η εταιρική ταυτότητα δεν περιορίζεται στην χρήση των εταιρικών χρωμάτων και την τοποθέτηση του λογοτύπου στην επιβλητική θέση. Ο χώρος που σχεδιάζουμε είναι το «πρόσωπο» της επιχείρησης. Αυτό πρέπει να δείχνει αλλά και να εκπέμπει την σωστή αίσθηση για το προσωπικό, τους επισκέπτες, τους πελάτες και τους συνεργάτες. Για όλους στοχεύουμε να εισπράξουν από τον σχεδιασμό μας την ξεχωριστή εμπειρία, και επόμενα από το brand την επιθυμητή εικόνα.

Οι χρήστες και η ικανοποίησή τους από την ατμόσφαιρα που χαρακτηρίζει τον χώρο, γίνεται για εμάς η αφορμή να γίνουν οι ίδιοι, πρεσβευτές της εταιρείας. Τότε θα υποστηρίξουν το brand, θα μοιράζονται περιεχόμενο και πληροφορίες σχετικά με την εταιρεία, θα την προτείνουν, θα μοιράζονται θετικές εμπειρίες και θα συμμετέχουν ενεργά σε συζητήσεις για θέματα σχετικά με την επιχείρηση. Ας μην ξεχνάμε ότι «ένας εργαζόμενος που λειτουργεί σαν πρεσβευτής της εταιρείας είναι δύο φορές πιο αξιόπιστος από τον CEO της».
Για την Α&Μ αυτό αποτελεί πρόκληση κάθε φορά που σχεδιάζουμε κάτι. Στοχεύουμε να κερδίσουμε τον χρήστη και όχι μόνο τον πελάτη. Γιατί τελικά από τον ικανοποιημένο χρήστη θα αναπτυχθεί παραπέρα και ο πελάτης.

Τι αναμένουμε να δούμε από εσάς στο άμεσο μέλλον σε επίπεδο έργων αλλά και συνεργασιών;

Η Α&Μ, παρόλο που φέτος μπαίνει στα 40 χρόνια λειτουργίας της στην ελληνική αγορά, βρίσκεται σε ξεκίνημα μιας νέας εποχής! Με 70 συνεργάτες στο δυναμικό της καλύπτει όλες τις ειδικότητες σχεδιασμού κάτω από την ίδια στέγη, εφαρμόζει μεθόδους ολοκληρωμένου σχεδιασμού «multidisciplinary & integrated design», δημιουργεί νέες διεθνείς συνεργασίες με επώνυμα διεθνή αρχιτεκτονικά γραφεία, διατηρεί συνεργασίες με εξειδικευμένα ελληνικά γραφεία μηχανικών, χρησιμοποιεί state of the art software, εξελίσσει συνεχώς τις διαδικασίες και τiς μεθόδους της και υποστηρίζει τη συνεχή εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού της. Η Α&Μ είναι η μόνη εταιρεία στην Ελλάδα που προσφέρει επί σειρά ετών συνδυαστικές υπηρεσίες Design & PM βρισκόμενη στο πλευρό των πελατών της από την αρχή μέχρι τέλος του έργου.

Σήμερα η τιμητική για εμάς συνεργασία ως AOR της Aedas, για το μεγαλύτερο έργο στο Ελληνικό (τo Commercial Hub) και συγκεκριμένα για το Εμπορικό κέντρο της Βουλιαγμένης, αλλά και παλιότερες συνεργασίες με διεθνή γραφεία όπως του Rafael Vinoly, της Zaha Hadid, της Gensler LA κ.ά., και τέλος συνεργασίες διαγωνισμών με καταξιωμένα ελληνικά αρχιτεκτονικά γραφεία, αθροίζουν σημαντικές εμπειρίες για την Α&Μ και τα μέλη της.

Πέρα από το project του Ελληνικού, το γραφείο μας μελετά οικιστικά και ξενοδοχειακά έργα στην Κρήτη, Μεθώνη, Δωδεκάνησα, γραφεία μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών, στην Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα, παραθεριστικές και άλλες κατοικίες, ενώ οι μελέτες στα Commercial Spaces των διεθνών αεροδρομίων, όπου η Α&Μ έχει μεγάλο portfolio, συνεχίζουν να βρίσκονται μέσα στα ενεργά έργα του γραφείου μας.
Αυτό που συνεχίζει να μας καθοδηγεί στα χρόνια είναι το ίδιο μας το όραμα! Να παρέχουμε δηλαδή υπηρεσίες που ξεχωρίζουν, γιατί τελικά στην Α&Μ δεν χτίζουμε μόνο κτίρια και χώρους, αλλά χτίζουμε σχέσεις με τους ευχαριστημένους πελάτες μας.