Τα υφάσματα και τα λευκά είδη ως βαρόμετρο του ύφους του ξενοδοχείου. Ποια είναι τα ecofriendly υφάσματα που κερδίζουν ψήφο εμπιστοσύνης και ποιες τεχνολογίες επεξεργασίας ενισχύουν τον περιβαλλοντικό και βιώσιμο χαρακτήρα τους;
Η αγάπη της ομορφιάς είναι καλό γούστο αλλά η δημιουργία της αποτελεί τέχνη, είχε πει κάποτε ο Αμερικάνος φιλόσοφος, Ralph Waldo Emerson και, αναμφισβήτητα, τα υφάσματα και τα λευκά είδη συνιστούν εκείνη την επιλογή που προσδίδει έναν αέρα υψηλής αισθητικής στο ξενοδοχείο, αφήνοντας άριστες εντυπώσεις στον επισκέπτη.
Αξιοσημείωτο είναι, μάλιστα, πως σύμφωνα με μελέτη της Metabolic, τα ποιοτικά λευκά είδη αναλογούν στο 5-20% των αξιολογήσεων της ικανοποίησης των πελατών, ενώ, όπως αποκάλυψε έρευνα της National Sleep Foundation, τα τρία τέταρτα των ενηλίκων κοιμούνται καλύτερα όταν το κρεβάτι τους είναι άνετο, καθαρό και φρέσκο.
Τα σχέδια, τα χρώματα, οι ποιότητες των υφασμάτων και των λευκών ειδών τίθενται, λοιπόν, στην πρώτη γραμμή στο οπλοστάσιο κάθε επαγγελματία που επιθυμεί να προσδώσει ένα ξεχωριστό στυλ στη μονάδα του.
Και καθώς η τέλεια διαμονή συνδέεται άρρηκτα με την ποιότητα αυτών, ποια είναι η στρατηγική που επιτρέπει στα ξενοδοχεία να αναβαθμίσουν την εμπειρία των επισκεπτών, αυξάνοντας παράλληλα και τη δέσμευσή τους για βιωσιμότητα;
Δημιουργώντας μια αίσθηση πολυτέλειας και άνεσης
Το design είναι το πρώτο βήμα για τη δημιουργία ενός εντυπωσιακού, φιλόξενου, άνετου και ποιοτικού χώρου στην εστίαση, σημειώνει η Βάνια Μπόγρη, Interion Designer στην EB/Architects, διευκρινίζοντας, όμως, πως το αν αυτό θα φτάσει στον πελάτη, εξαρτάται από τη βιωματική εμπειρία που θα δημιουργηθεί.
Η αισθητική, η ποιότητα και η αίσθηση πολυτέλειας αλλά και ξεκούρασης, δημιουργούνται κυρίως μέσα από την επαφή μας με τα υφάσματα: κλινοσκεπάσματα, πετσέτες, μοκέτες, κουρτίνες κ.λπ., συμπληρώνει, τονίζοντας πως θα πρέπει να είμαστε ιδιαιτέρως σχολαστικοί με τα ποιοτικά standards που θέτουμε, διότι η εμπειρία είναι καθοριστικής σημασίας.
Στο καθαρά αισθητικό κομμάτι υπάρχουν ορισμένοι γενικοί κανόνες, που λίγο πολύ όλοι γνωρίζουμε, μας λέει. Για παράδειγμα, δεν είναι καλή ιδέα να χρησιμοποιηθεί το βελούδο για κουρτίνα σε κάποιο παραθαλάσσιο προορισμό, για προφανείς λόγους, περιγράφει.
Είναι βαρύ, δεν είναι δροσερό, φθείρεται από τις εξωτερικές συνθήκες, λόγω αλάτων, και είναι καταλληλότερο για πιο κρύα κλίματα, αφού συμβάλλει στη διατήρηση της θερμότητας, μας εξηγεί, προσθέτοντας πως αντίστοιχο συντακτικό χρήσης υπάρχει για όλες τις κατηγορίες υφασμάτων.
Η χρήση υφασμάτων και λευκών ειδών υψηλής ποιότητας συνιστά έναν εξελιγμένο και αποτελεσματικό τρόπο για να βελτιώσει μια ξενοδοχειακή μονάδα τη συνολική εμπειρία του πελάτη και να δημιουργήσει μια αίσθηση πολυτέλειας και άνεσης, δηλώνει n Μαρίνα Φιλιππίδη, Principal Interior Designer στη AMK Architecture & Design, επισημαίνοντας πως η πολυτέλεια εστιάζεται στη βιωματική εμπειρία.
Αναβάθμιση των δωματίων και ενίσχυση της εμπειρίας του επισκέπτη
Στα ξενοδοχεία, καθώς και σε όλα τα τουριστικά καταλύματα, τα υφάσματα και τα λευκά είδη έχουν πολύ σημαντικό ρόλο στη συνολική αίσθηση φιλοξενίας, περιγράφει η Ειρήνη Μήττα, Αρχιτέκτονας Εσωτερικού Χώρου στη Decork Design Studio.
Πολλές φορές κυριαρχούν στη διακόσμηση του δωματίου, δηλώνει, σημειώνοντας πως είναι σύνηθες να εφαρμόζεται το ίδιο ύφασμα στην επένδυση του κρεβατιού και της πολυθρόνας ή να είναι κοινό το ύφασμα της κουρτίνας με το ριχτάρι του κρεβατιού.
Το ύφασμα είναι ένα από τα βασικά εργαλεία μας για να δημιουργήσουμε την ατμόσφαιρα που επιζητούμε, προσθέτει η Μαρίνα Φιλιππίδη. Ενισχύει την αισθητική, αποδίδει χαρακτήρα και, αναμφίβολα, επηρεάζει την εντύπωση που δημιουργείται στον χρήστη-πελάτη, υπογραμμίζει.
H προσεκτική επιλογή αναβαθμίζει τα δωμάτια και τα διαφοροποιεί από τους ανταγωνιστές, εξασφαλίζοντας επαναλαμβανόμενες επισκέψεις και θετικές κριτικές, μας λέει.
Το κρεβάτι δεν συμμετέχει πια ως διακοσμητικό στοιχείο, μας πληροφορεί, διευκρινίζοντας πως έχει απογυμνωθεί από κάθε στοιχείο, δίνοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στα κλινοσκεπάσματα, στο ανατομικό στρώμα και στην επιλογή εναλλακτικών μαξιλαριών χρήσης. Η ύψιστη παροχή είναι η τέρψη των αισθήσεων κι η ποιότητα του ύπνου, σχολιάζει. Δεν είναι μόνον το πώς το βλέπεις, αλλά και το πώς το νιώθεις, καταλήγει..
Λευκά είδη: Εκλεπτυσμένα και διαχρονικά
Τα υφάσματα και τα λευκά είδη διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στον καθορισμό του ύφους ενός ξενοδοχείου, δηλώνει στο Construction η Μαρία Χατζησταύρου, Hotel Interior Architect στη Lime Deco. Η επιλογή των λευκών ειδών, συγκεκριμένα, μπορεί να απογειώσει αλλά και να χαλάσει την εμπειρία ενός επισκέπτη, σημειώνει.
Τα πολυτελή σεντόνια και οι απαλές πετσέτες, προσθέτουν μια αίσθηση πολυτέλειας, ενώ, ταυτόχρονα, τα φιλικά προς το περιβάλλον, βιώσιμα υφάσματα ελκύουν τον περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένο επισκέπτη, προσθέτει.
Για μια εκλεπτυσμένη, διαχρονική εμφάνιση, προτείνεται να επιλέγουμε για τα ξενοδοχεία κλασσικά λευκά είδη, δημιουργώντας μια καθαρή και φιλόξενη αίσθηση, σημειώνει η Μαρία Χατζησταύρου.
Εναλλακτικά, τα ζωντανά χρώματα στα λευκά είδη μπορούν να αποπνέουν ενέργεια και χαρακτήρα σε ένα χώρο, αντανακλώντας μια πιο μοντέρνα ατμόσφαιρα, συμπληρώνει διευκρινίζοντας, ωστόσο, πως, λόγω της ευαισθησίας τους στο έντονο και καθημερινό πλύσιμο, κατατάσσονται ως μη προτιμητέα.
Σχετικά με τα υφάσματα που πλαισιώνουν ένα δωμάτιο, εξαρτάται ξεκάθαρα από το ύφος που επιθυμούμε να προσδώσουμε, καθώς αποτελούν μια σιωπηρή αλλά ταυτόχρονα ισχυρή δήλωση, που αφήνει μια μόνιμη εντύπωση στον επισκέπτη, καταλήγει.
Στα λευκά είδη συνεχίζουν να κυριαρχούν τα λευκά χρώματα στα ξενοδοχεία, αλλά μπορούν να συνδυαστούν με μια κουβέρτα σε ουδέτερο χρώμα (υπόλευκο, μπεζ, γκρι ανοιχτό, χρώμα της άμμου), δηλώνει η Ειρήνη Μήττα.
Σε ενοικιαζόμενες κατοικίες παρατηρείται ότι χρησιμοποιούνται τα κλινοσκεπάσματα και οι πετσέτες και σε άλλα χρώματα, εκτός από λευκά, αναφέρει.
Χρώματα και μοτίβα: Μια συμμαχία με τις αισθήσεις μας
Ήταν το 1810 όταν ο Johann Wolfgang von Goethe έγραψε το βιβλίο Theory of Colors, προκειμένου να εξηγήσει το πώς οι άνθρωποι ερμηνεύουν τις διάφορες αποχρώσεις, συνδέοντας τα χρώματα με συναισθηματικές κατηγορίες.
Αντιλαμβανόμαστε, λοιπόν, πως αφού τα χρώματα έχουν τη δύναμη να δημιουργούν συναισθήματα, μια συμμαχία μαζί τους επιδρά καθοριστικά και στο ύφος του ξενοδοχείου.
Πράγματι, τα τολμηρά και ζωηρά χρώματα, όπως το κόκκινο, χαρίζουν μια ιδιαιτέρως ενθουσιώδη πινελιά στον χώρο, δημιουργώντας μια πολύ έντονη εντύπωση, που προσελκύει τα βλέμματα.
Από την άλλη, τα ουδέτερα χρώματα όπως το μπεζ ή το γκρι, θεωρούνται διαχρονικά, συνθέτουν μια εκλεπτυσμένη ατμόσφαιρα, ενώ παράλληλα είναι λιγότερο επιρρεπή στο να δείχνουν βρόμικα ή φθαρμένα.
Τα έντονα μοτίβα προσδίδουν έναν ισχυρό χαρακτήρα στα δωμάτια, αλλά τα διακριτικά μοτίβα προσθέτουν σε αυτά βάθος. Αξίζει, βέβαια, να σημειωθεί πως η επιλογή τους χρειάζεται να γίνεται σε συνάρτηση με το ύφος και την επωνυμία του ξενοδοχείου.
Στα τουριστικά καταλύματα, η εφαρμογή των υφασμάτων στην επίπλωση, αλλά και των κλινοσκεπασμάτων, επηρεάζει τη συνολική ατμόσφαιρα και εμπειρία που θα νιώσει ο πελάτης κατά τη διαμονή του, μας λέει η Ειρήνη Μήττα.
Παλιότερα χρησιμοποιούσαν έντονα μοτίβα και χρώματα στα υφάσματα, σύμφωνα με το στυλ της κάθε εποχής, αλλά λευκά κλινοσκεπάσματα για να δείχνουν καθαριότητα, μας ενημερώνει, σημειώνοντας, ωστόσο, πως στην εποχή μας επικρατεί η τάση του πιο ανάλαφρου υφάσματος και χρωματικά ουδέτερου στον χώρο, που προσδίδει μια αρμονία και «ζεστασιά» στο δωμάτιο.
Επενδύοντας στην ασφάλεια και την αντοχή
Τα υφάσματα και τα λευκά είδη, εκτός από την αισθητική τους, κρίνονται και από την ποιότητά τους, δηλώνει στο Architect η Μαρίνα Παπαμιχάλη, Αρχιτέκτονας Εσωτερικού Χώρου στη Decork. Θα πρέπει να έχουν πολύ μεγάλη αντοχή, διότι πλένονται σε υψηλές θερμοκρασίες για να αποστειρωθούν, σημειώνει.
Όπως μας πληροφορεί, σε μεγάλα ξενοδοχεία, όπου τα κλινοσκεπάσματα πλένονται από εταιρείες, χρησιμοποιείται βαμβάκι με αρκετές κλωστές, το οποίο είναι δροσερό για το καλοκαίρι σαν ύφασμα και έχει αντοχή στις υψηλές θερμοκρασίες.
Αντίθετα, σε μικρότερα καταλύματα, όπου πλένουν μόνοι τους οι ιδιοκτήτες τα κλινοσκεπάσματα, προτιμάται κάποιο σύμμεικτο ύφασμα, επειδή μπορεί να σιδερωθεί πιο εύκολα, παρόλο που είναι λίγο πιο ζεστό κατά τη χρήση, συμπληρώνει.
Ιδιαίτερα ωφέλιμα για έπιπλα εξωτερικού χώρου ή χώρους επιρρεπείς στην έκθεση στο νερό, όπως σαλόνια δίπλα στην πισίνα ή εγκαταστάσεις σπα, είναι τα αδιάβροχα υφάσματα.
Ασφαλώς, στους παράγοντες πρωτεύουσας σημασίας στην ενίσχυση της ικανοποίησης του επισκέπτη εντάσσεται και η επένδυση στην ασφάλεια, με τα υφάσματα επιβραδυντικά φλόγας να λειτουργούν ως μια ασπίδα προστασίας για τον χώρο, χάρη στην ικανότητά τους να αντιστέκονται στην ανάφλεξη και να επιβραδύνουν την εξάπλωση της φωτιάς.
Ενισχύεται η περιβαλλοντική ευαισθησία των καταναλωτών
Με την κλιματική κρίση να εξελίσσεται στην κορυφαία απειλή για τον πλανήτη μας, η στροφή στην αειφορία αποτελεί μια επιτακτική ανάγκη, ενώ οι ηγέτες που επενδύουν σε αυτήν δημιουργούν μακροπρόθεσμη αξία για την επιχείρησή τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, το 22% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τις μετακινήσεις οφείλεται στον τουρισμό. Ωστόσο, η βιωσιμότητα αποτελεί το μέλλον του κλάδου, αφού, όπως πιστοποιεί η TUI, τα τελευταία έξι χρόνια οι περισσότεροι άνθρωποι στρέφονται σε «πιο πράσινα και πιο δίκαια» πακέτα διακοπών, σε ξενοδοχεία με ανεξάρτητη πιστοποίηση βιωσιμότητας.
Το 72% των ιδιωτών παγκοσμίως θέλει να κάνει ένα βιώσιμο ταξίδι, πιστεύοντας στην ανάγκη οικολογικής αειφορίας ενώ ταξιδεύει, επιβεβαιώνει έρευνα από τη booking.com.Οι στατιστικές δείχνουν ότι το αγοραστικό κοινό προτιμάει τα προϊόντα που παράγονται μέσω οικολογικών διαδικασιών, και αυτό αφορά και στην πρώτη ύλη αλλά και στη διαδικασία παραγωγής, σημειώνει η Βάνια Μπόγρη.
Οι καταναλωτές έχουν πλέον αναπτύξει σε μεγάλο βαθμό περιβαλλοντική ευαισθησία και, κατά συνέπεια, διαθέτουν βαθύτερη επίγνωση του οικολογικού αποτυπώματος των παραδοσιακών τεχνολογιών παραγωγής υφασμάτων, πράγμα που ξεκινά πρώτα από τη βιομηχανία της μόδας και των διεθνών brand (π.χ. Η&Μ_Repair & Remake), μας λέει.
Οι μεγάλοι οίκοι διαρκώς ανακοινώνουν milestones σχετικά με τη βιωσιμότητα των διαδικασιών, την κατανάλωση νερού, την ανακύκλωση και τη σύνθεση νέων υλικών, με θετικό αποτύπωμα στο περιβάλλον και τον άνθρωπο, υπογραμμίζει.
Αξιοσημείωτο είναι, εξάλλου, πως το 73% των Αμερικανών καταναλωτών θα σταματούσε να επιλέγει μια εταιρεία που δεν επενδύει σε περιβαλλοντικά θέματα και περισσότεροι από το 70% των εργαζομένων θα προτιμούσαν να εργαστούν σε μια επιχείρηση που ενδιαφέρεται για το περιβάλλον. Μάλιστα, το 10% αυτών θα δεχόταν πρόθυμα μια σημαντική μείωση μισθού, για να συμβεί κάτι τέτοιο.
Σύμφωνα με την Παγκόσμια Έρευνα Αντίληψης Καταναλωτών σχετικά με τις Βιώσιμες Πρώτες Ύλες στη Μόδα και τα Κλωστοϋφαντουργικά Είδη, που διεξήχθη στις αρχές του 2020 και ανακοινώθηκε από τη Lenzing Group (Lenzing), παγκόσμιο ηγέτη στις βιώσιμες ειδικές ίνες με βάση το ξύλο, η πλειονότητα των ερωτηθέντων μαθαίνει ενεργά για τη βιωσιμότητα μέσω της έρευνας της διαδικασίας παραγωγής προϊόντων πριν από την αγορά (76% σε ρούχα και 74% σε κλινοσκεπάσματα και υφάσματα σπιτιού).
Τα eco friendly υφάσματα ήρθαν για να μείνουν
Η αυξανόμενη επίγνωση για την περιβαλλοντική βιωσιμότητα έχει στρέψει το βλέμμα της αγοράς στα eco friendly υλικά, σημειώνει η Μαρίνα Φιλιππίδη. Πολλά ξενοδοχεία υψηλών προδιαγραφών επιλέγουν πλέον βιώσιμα και φιλικά προς το περιβάλλον υφάσματα και κλινοσκεπάσματα, για να προσελκύσουν ευαισθητοποιημένους πελάτες, προβάλλοντας τη δέσμευσή τους στην υπεύθυνη φιλοξενία, μας ενημερώνει.
Τα φιλικά προς το περιβάλλον υφάσματα δεν είναι απλώς μια παροδική τάση, τονίζει η Μαρία Χατζησταύρου. Καθώς η περιβαλλοντική συνείδηση αυξάνεται, οι καταναλωτές και οι βιομηχανίες δίνουν ολοένα και μεγαλύτερη προτεραιότητα στη βιωσιμότητα, μας λέει, συμπληρώνοντας πως τα φιλικά προς το περιβάλλον υφάσματα, κατασκευασμένα από υλικά όπως οργανικό βαμβάκι, μπαμπού και ανακυκλωμένες ίνες, ευθυγραμμίζονται με αυτές τις αξίες.
Αρχικά, τα υιοθέτησε η βιομηχανία της μόδας, που συνιστά έναν σημαντικό παράγοντα στην κατανάλωση υφασμάτων, ενώ, ακολούθως, οι τομείς της φιλοξενίας και της εσωτερικής διακόσμησης ενσωματώνουν επίσης οικολογικά υφάσματα, μας πληροφορεί.
Τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια και τα σπίτια επιλέγουν βιώσιμα υφάσματα για έπιπλα και διακόσμηση, μειώνοντας το αποτύπωμά του άνθρακά τους, αναφέρει η Μαρία Χατζησταύρου, εξηγώντας μας πως όσο η νομοθεσία και οι κανονισμοί για την παραγωγή κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων γίνονται πιο αυστηροί, οι κατασκευαστές ωθούνται να υιοθετήσουν πρακτικές φιλικές προς το περιβάλλον.
Καθώς οι καινοτομίες στη βιώσιμη παραγωγή υφασμάτων συνεχίζουν να αναπτύσσονται, η διαθεσιμότητα και η προσιτή τους τιμή θα αυξηθούν, εκτιμά.
Ορισμένες από τις τελευταίες τάσεις του sustainable fabric sourcing, θα λέγαμε οτι είναι το ανακυκλωμένο βαμβάκι και λινό, το Lyocell (ύφασμα απο ξύλο ευκάλυπτου), η Κάναβη, η Γιούτα, το Econyl (ανακυκλωμένα υφάσματα) και το Pinatex (vegan leather απο ανανά!) , δηλώνει η Βάνια Μπόγρη.
Είναι πλέον αυτονόητη η ροπή προς τη χρήση υλικών φιλικών προς το περιβάλλον, τόσο κατά τη βιωσιμότητα της πρώτης ύλης και τη διαδικασία παραγωγής, όσο και τους ρυθμούς αποσύνθεσης, αφού ολοκληρώσουν τον κύκλο ζωής τους, καταλήγει.
Οι τεχνολογίες επεξεργασίας που προάγουν τη βιωσιμότητα στα υφάσματα
Σήμερα ζούμε σε μια εποχή όπου σε όλους τους τομείς προσπαθούμε να έχουμε προϊόντα φιλικά προς το περιβάλλον (όπως το βαμβάκι), αναφέρει η Μαρίνα Παπαμιχάλη.
Έχει αναπτυχθεί η τεχνολογία και υπάρχουν επεξεργασίες στα υφάσματα που ενισχύουν τον περιβαλλοντικό και βιώσιμο χαρακτήρα τους, μας λέει.
Τα τελευταία χρόνια έχουν δημιουργηθεί διεθνείς πιστοποιήσεις (όλες σχετικές με το περιβαλλοντικό αποτύπωμα) για να κατοχυρωθούν τα χαρακτηριστικά του υφάσματος, όπως: OEKO-TEX, GLOBAL RECYCLE STANDAR, ORGANIC CONTENT STANDARD OCS, V-LABEL κλπ., μας ενημερώνει.
Τα eco friendly υφάσματα κυριαρχούν στα τουριστικά καταλύματα και όλα δείχνουν πως θα παραμείνουν τα επόμενα χρόνια στην αγορά, τονίζει.
Οι τεχνολογίες επεξεργασίας είναι ζωτικής σημασίας για την ενίσχυση των περιβαλλοντικών και βιώσιμων χαρακτηριστικών των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων και των λευκών ειδών, περιγράφει η Μαρία Χατζησταύρου.
Στις σημαντικές προόδους συγκαταλέγεται η υιοθέτηση διαδικασιών βαφής που εξοικονομούν νερό. Τεχνολογίες όπως η ψηφιακή εκτύπωση και η βαφή αέρα μειώνουν την κατανάλωση νερού και τα χημικά απόβλητα, καθιστώντας την παραγωγή κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων πιο φιλική προς το περιβάλλον, σημειώνει.
Η ανακύκλωση συνιστά μια άλλη βασική πτυχή, αναφέρει. Καινοτόμες τεχνικές επιτρέπουν τη μετατροπή των απορριμμάτων υφασμάτων μετά την κατανάλωση σε νέες ίνες, μειώνοντας την ανάγκη για παρθένα υλικά, μας εξηγεί.
Επιπλέον, όπως συμπληρώνει, η άνοδος της βιολογικής γεωργίας και του βιολογικού βαμβακιού έχει συμβάλει στη βιωσιμότητα. Η βιολογική καλλιέργεια βαμβακιού αποφεύγει τα συνθετικά φυτοφάρμακα και προάγει την υγεία του εδάφους, με αποτέλεσμα τα υφάσματα να είναι απαλλαγμένα από επιβλαβή υπολείμματα, τονίζει.
Συμπερασματικά, οι εξελίξεις στις τεχνολογίες επεξεργασίας είναι ζωτικής σημασίας για να γίνουν τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα και τα λευκά είδη πιο φιλικά προς το περιβάλλον και βιώσιμα, καταλήγει.