Η Deloitte, με την τελευταία έρευνά της για τον ξενοδοχειακό κλάδο, καταγράφει τις επιδραστικότερες τάσεις και αναδεικνύει τα ξενοδοχεία που, σύμφωνα με τα συμπεράσματά της, ξεχωρίζουν στη Μεσόγειο.
Αυθεντικότητα
Η αρχιτεκτονική αυθεντικότητα συνδέεται στενά με την έννοια της «ενότητας», η οποία εξασφαλίζει στο resort τον δικό του ξεχωριστό «χαρακτήρα». Τα ξενοδοχεία που ακολουθούν αυθεντικές σχεδιαστικές τάσεις συνδέονται με το περιβάλλον και με το ευρύτερο πολιτιστικό πλαίσιο του τόπου. Ως εκ τούτου, ο σχεδιασμός ενός ξενοδοχείου δεν πρέπει να αποτελεί ένα αμάλγαμα τυχαίων και ασύνδετων στοιχείων, αλλά να επικεντρώνεται στην πλήρη σύνδεση των εσωτερικών χώρων με το εξωτερικό περιβάλλον.
Τοπικά υλικά και στοιχεία
Σε μια ολοένα πιο ανταγωνιστική και πολύπλοκη ταξιδιωτική αγορά, τα ξενοδοχεία μπορούν να επωφεληθούν από την ενσωμάτωση τοπικών στοιχείων από το εξωτερικό περιβάλλον, τα οποία θα αντανακλώνται στο αρχιτεκτονικό design. Ο ξενοδοχειακός σχεδιασμός που αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη έννοια, δημιουργεί μια αυθεντική, καθηλωτική αίσθηση εντοπιότητας, προσφέροντας στους ταξιδιώτες τη δυνατότητα να ζήσουν ουσιαστικές εμπειρίες. Η ενσωμάτωση στοιχείων τοπικής αρχιτεκτονικής, η χρήση τοπικών δομικών υλικών και πολιτιστικών χαρακτηριστικών της περιοχής, μπορούν να αποτελέσουν την ειδοποιό διαφορά με τον ανταγωνισμό.
Οικειότητα
Τα ξενοδοχεία και resorts που κάνουν τους επισκέπτες να αισθάνονται… σαν στο σπίτι τους είναι ένας ακόμη καθοριστικός παράγοντας από τον οποίο εξαρτάται η εμπειρία του ταξιδιώτη. Ορισμένες παρεμβάσεις που θα μπορούσαν να προσδώσουν στον ξενοδοχειακό χώρο αυτή την οικειότητα είναι οι εξής: Η ενσωμάτων έξυπνων συστημάτων φωτισμού που δημιουργούν μια ιδιαίτερη, ζεστή ατμόσφαιρα. Η απλή αλλά κομψή και καλόγουστη διακόσμηση των δωματίων. Καθοριστική μπορεί να αποδειχθεί η χρήση υλικών όπως το ξύλο, αλλά και αέρινα υφάσματα. Τέλος, ο συνδυασμός της πέτρας και του μαρμάρου με μεγάλα παράθυρα που αποκαλύπτουν τη θέα της περιοχής.
Βιωσιμότητα
Η επιλογή ξενοδοχείων και resort που εναρμονίζονται με τη βιώσιμη ανάπτυξη αποτελεί ολοένα και περισσότερο προτεραιότητα των ταξιδιωτών. Σύμφωνα με δεδομένα και πληροφορίες από ιστοσελίδες που αναλαμβάνουν την κράτηση εισιτηρίων ή τη διοργάνωση διακοπών, το ποσοστό των ταξιδιωτών που εξέφρασαν τη δική τους πρόθεση να παραμείνουν τουλάχιστον μία φορά σε ένα βιώσιμο κατάλυμα αυξήθηκαν από 73% το 2019 σε 81% σε 2021, σε διεθνή βάση. Τα βασικά βήματα για να γίνει «πράσινο» ένα ξενοδοχείο είναι η εξοικονόμηση του νερού, η χρήση της φυσικής τοποθεσίας του, η συνεργασία με τοπικούς προμηθευτές, αλλά και η κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Ευ ζην
Ο σχεδιασμός που μπορεί να προσφέρει ένα αίσθημα ευεξίας στον χώρο περιλαμβάνει τον φωτισμό, τα υλικά, τον αέρα, ουδέτερα χρώματα – όλα εκείνα δηλαδή που συναποτελούν τον βιοκλιματικό σχεδιασμό. Τόσο η αρχιτεκτονική εξωτερικών χώρων όσο και η εσωτερική διακόσμηση πρέπει να είναι απλές, καθόλου περίπλοκες και επηρεασμένες από τοπικές τάσεις. Σε όλα τα παραπάνω ιδιαίτερη σημασία έχει η παρουσία φυτεμένων δωμάτων και χώρων όπου θα κυριαρχούν το νερό, το πράσινο και η παραδοσιακή κουλτούρα της γύρω περιοχής.
Έξυπνες τεχνολογίες
Τα ξενοδοχειακά καταλύματα εφαρμόζουν όλο και περισσότερο καινοτόμες και αναδυόμενες τεχνολογίες, για να ικανοποιήσουν τον σύγχρονο άνθρωπο. Ο σχεδιασμός του ξενοδοχείου του μέλλοντος πρέπει να εξελίσσεται πέρα από το δομημένο περιβάλλον και να ενσωματώνει έξυπνες τεχνολογίες όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η ρομποτική, το διαδίκτυο των πραγμάτων (IoT), προηγμένη οπτικοακουστική τεχνολογία, καθώς και συστήματα η λειτουργία των οποίων στηρίζεται σε χειρονομίες και φωνητικές εντολές.
Η επιρροή του Instagram
Ένα από το δημοφιλέστερα (αν όχι το πιο γνωστό) μέσο κοινωνικής δικτύωσης που μπορεί να αποβεί ιδιαίτερα χρήσιμο για μια ξενοδοχειακή μονάδα είναι το Instagram. Έχουν κατασκευαστεί ήδη πολλά ξενοδοχεία σε όλο τον κόσμο με γνώμονα τη διάδοσή τους μέσω των ψηφιακών καναλιών της πλατφόρμας. Το ανέβασμα φωτογραφιών και βίντεο, των λεγόμενων insta-stories, από τους χώρους του ξενοδοχείου συμβάλλει σημαντικά στη διαφήμιση του καταλύματος σε ακόμη περισσότερους εν δυνάμει επισκέπτες. Η συγκεκριμένη τάση απευθύνεται στους Millennials και στην Generation Z, που ταξιδεύουν πολύ και θέλουν να βιώσουν μοναδικές εμπειρίες.
Τι μας «δίδαξε» η πανδημία
Η παγκόσμια πανδημία COVID-19 σταμάτησε για μια σύντομη χρονική περίοδο τα ταξίδια, αλλά τα αποτελέσματά της θα διαρκέσουν αναμφισβήτητα στο άμεσο μέλλον, και πιθανώς για πάντα. Καθώς η ίδια η ζωή και η τουριστική κίνηση εξέρχονται από την παγκόσμια κρίση της πανδημίας, είναι σίγουρο και δεδομένο ότι θα αλλάξουν οι προτιμήσεις των καταναλωτών. Αναμένεται λοιπόν πως οι επισκέπτες των ξενοδοχειακών καταλυμάτων θα ζητούν από τους ιδιοκτήτες την εφαρμογή μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης, την αποφυγή του συγχρωτισμού, την απολύμανση όλων των χώρων, αλλά και την εφαρμογή ανέπαφων υπηρεσιών (όπως οι ανέπαφες πληρωμές τύπου NFC και το έξυπνο κλειδί του δωματίου μέσω εφαρμογής στο κινητό). Η κρίση της πανδημίας, τέλος, συνέβαλε στο να αναθεωρήσουν οι άνθρωποι τη σχέση τους με το περιβάλλον. Ως εκ τούτου, επενδυτές, ιδιοκτήτες ξενοδοχείων αλλά και κάθε είδους τουριστικών καταλυμάτων πρέπει να παρακολουθούν στενά, να αξιολογούν και να κατανοούν τις πιο πρόσφατες τάσεις σχεδιασμού, προκειμένου να εντοπίσουν όλα εκείνα τα γνωρίσματα που θα κάνουν επιτυχημένη και κερδοφόρα την επιχείρησή τους.